piotrFr napisał/a:
Tal dziala ASR. ESP nie przychamowywuje kola ktore traci przyczepnosc, tylko to, ktore trzeba, by utrzymac zadana trajektorie.
Gówno prawda.
1. ASR (
Acceleration slip regulation) to system kontroli trakcji (mylony z ESP bardzo często). Co to oznacza? A to, że system działa w momencie kiedy koła napędzane tracą przyczepność (np. szybkie ruszenie albo śliska nawierzchnia). System działa tylko na osi napędzanej i najczęściej do pewnej prędkości (ok. 40km/h). Po co? Żeby ułatwić ruszanie na śliskiej nawierzchni/pod górkę. Jak działa? System wykrywa utratę przyczepności i:
a) przyhamuje koła hamulcami
b) przydusi silnik żeby zmniejszyć moment
2. ESP to system stabilizacji toru jazdy. Działa właśnie w taki sposób, że kontroluje przyczepność każdego koła i przyhamowuje je żeby utrzymać zadany przez kierowcę tor jazdy. W uproszczeniu, bo nowoczesne samochody mają jeszcze inne czujniki powiązane z pracą zawieszenia (w przypadku zawieszenia aktywnego) i tym podobne wynalazki.
PS. Mając ESP masz ASR bo to część tego systemu.